VIII JORNADES FASHION FRAME DE FUNDACIÓ PINEDA MODA, INCLUSIÓ I ESPORT

complicitat, entusiasme, innovació: són les notes que defineixen la tònica d'aquestes jornades. Des del minut zero, es va generar entre els participants i assistents una sintonia perfecta, cadascun amb projectes diferents, abordant la moda des de perspectives diferents, però buscant-hi "alguna cosa més". Una de les assistents en acabar va fer una afirmació que ens va impressionar: "La meva vida és un abans i un després amb aquestes Jornades". I és que tot el que es va dir i tot el que experimentem va ser inspirador, refrescant i molt esperançador.

Montse Martorell, directora del Projecte Fashion Frame va inaugurar les Jornades, emmarcant-les en la celebració del XXV aniversari de la Fundació. En el seu discurs de benvinguda va citar una frase de Mac Jacobs que ens va donar la dimensió humana i social que s'ha reflectit al llarg de les diferents intervencions: "La roba no diu res fins que algú hi viu".

A la taula rodona de divendres, moderada per Beatriz Valdivia de Moda a positiu, es va tractar la inclusió des de diversos angles. La integració de la dona en el món laboral, a través de tallers com els que promou la Fundació Ared o El Didal del Prat, van ser experiències interessants que compartim. Ared compta ja amb una àmplia activitat, està en ple desenvolupament més de 30 dones amb risc a l'exclusió social estan treballant en els seus tallers de confecció. El didal del Prat està en una fase incipient, van ser les pròpies treballadors els qui ens van parlar de la seva tasca i de la satisfacció que suposa el seu treball. Ruth Turró de Moovingmood treballa per crear col·leccions inspirades per un disseny universal, en el qual s'incloguin peces per a tot tipus de persones, “no es tracta de fer "col·leccions especials" per a persones especials (discapacitats, amb limitacions físiques, escassa mobilitat ...)"va afirmar,. Patricia Guillén ens va obrir tot un món: les talles XXL, com a dissenyadora va compartir amb nosaltres el seu treball per trencar estereotips estàndard, tant a través dels seus dissenys, com a través de la seva agència de models per a aquestes talles, tot un camí per explorar. La moda és un servei a les persones, un servei en el que tots volem donar i rebre, participar de l'emoció creativa de la moda, ja sigui en el costat de la producció o en el del consum. L'exclusivitat i ser únic dins el marc de la inclusió pot ser entès de moltes maneres, i per aquí va caminar el col·loqui moderat per Beatriz Baldivía.

Charo Mora ens va delectar amb una magistral ponència sobre moda i esport. Una sessió en la qual tots gaudim. "La moda és el que és per la influència de l'esport" i hi ha un per què : "La comoditat". Aquest va ser l'arrencada de la ponència, Charo ens va presentar una evolució de la moda a partir de l'esport de tot el segle XX fins al XXI. increïble trajectòria, plena de fites i exemples que il·lustraven tot el seu anàlisi. Amb la seva exposició quedo patent com les identitats en la societat i les tribus urbanes influeixen en la moda, especialment va posar l'accent en el moviment Hip-Hop que d'una manera especial ha influït en la difusió de l'estil de roba esportiva .

Carmela Serantes va moderar la taula de la Revolució dels teixits: innovació i sostenibilitat. Joan Prous de Balugap, Gemma Barbany de IAIOS i Santi Mallorquí d'Organic Cotton Colours ens van relatar trajectes personals implicats en els seus projectes, en recerca de l'autèntic, l'original, la sostenibilitat i alhora sempre la inniovación l'avanç, en els productes, en logístiques i organització de les empreses. Tot un panorama que va donant molts, molts fruits i ens ajuda a plantejar-nos cap a on ha d'apuntar la innovació.

Tanquem les jornades amb el taller de Upcycling de Silvia Oliveras i Natalia Margall. Van mostrar les seves creacions i el seu treball. La seva capacitat de rescatar peces, retalls i crear a partir d'elles és sorprenent. Silvia va crear una una samarreta a partir de 5, amb caputxa inclosa, un model exclusiu per a aquestes Jornades.

Les Jornades han estat una inspiració, hem comprovat una vegada més el gran potencial de tants projectes que estan revolucionant la moda i ens obren camins alternatius en aquest sistema de la moda que de vegades més que incloure i diversificar, ens uniforma amb els seus estereotips.